Będzie ŁAD – niej czyli kilka słów o ustawie krajobrazowej

We wrześniu 2015 roku weszła w życie „Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu” zwana potocznie „Ustawą krajobrazową”. Ustawa ta wprowadziła wiele zmian w innych ważnych aktach prawa m. in w ustawie o ochronie środowiska, o drogach publicznych oraz w prawie budowlanym, w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, a nawet w kodeksie wykroczeń. Dokument ten daje samorządom szereg narzędzi do skuteczniejszej ochrony przestrzeni publicznej opanowanej w ostatnich latach przez tysiące legalnych i nielegalnych reklam. Na podstawie Ustawy samorządy mają możliwość (ale nie obowiązek) uchwalania lokalnych przepisów dotyczących estetyki przestrzeni publicznej.

Najistotniejsze aspekty

wprowadzanego prawa lokalnego to: zdefiniowanie obszarów dozwolonych dla umieszczania reklam oraz obszarów chronionych, określenie rodzajów i ilości dozwolonych reklam, możliwość wprowadzenia opłaty reklamowej (stałej w wysokości max. 2,5 zł/dziennie za reklamę oraz zmiennej na poziomie max. 0,20 zł/dziennie za 1m2 powierzchni) oraz możliwość nakładania kar za niestosowanie się do przepisów w wysokości 40-krotności ustalonej opłaty reklamowej. Co bardzo istotne; kary mają być nakładane na właściciela reklamy, a jeśli nie jest możliwe jego ustalenie, na właściciela nieruchomości (budynku, płotu, działki). Niektóre z tych możliwości istnieją już teraz w zapisach miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, ale brak możliwości sankcji za ich łamanie powoduje, że są to najczęściej zapisy martwe.

Piaseczno postanowiło działać

Gmina Piaseczno zdecydowała się taką ustawę uchwalić. W sierpniu 2016 Rada Miejska podjęła uchwałę nakładająca na burmistrza obowiązek przygotowania uchwał krajobrazowych. Procedura jest bardzo podobna do procedury uchwalania miejscowych planów, czyli długa i żmudna, wymagająca przeprowadzenia konsultacji społecznych, wyłożeń publicznych itd. Piaseczno będzie prawdopodobnie podzielone na 3 strefy: śródmiejską (najbardziej restrykcyjną, obejmującą centrum Piaseczna), miejską (dość restrykcyjną, do niej m.in. będzie należał także Józefosław i Julianów) oraz pozostałe tereny wiejskie. W myśl nowych przepisów każda reklama musi być zgłaszana do gminy i weryfikowana pod względem zgodności z prawem. Zapisy uchwały krajobrazowej muszą być maksymalnie precyzyjne, bowiem w miastach, którym już udało się je uchwalić, zaczęły się zaskarżenia ze strony lobby reklamowego. Według informacji otrzymanych od Pani Anny Pakulińskiej, Naczelniczki Wydziału Urbanistyki i Architektury w Piasecznie, prace nad projektem uchwały powinny się zakończyć do końca 2019. Po jej wejściu w życie reklamodawcy będą mieli kolejne 12 miesięcy na dostosowanie się do nowych przepisów. Sprawy więc idą w dobrym kierunku, ale swoim tempem, czyli nie za szybko.

Nareszcie jest szansa na ład

Na taką zmianę prawa czekaliśmy wiele lat. Samowola i opacznie rozumiany marketing, przy braku skutecznych narzędzi administracyjnych, zamieniły nasze płoty, rusztowania i ulice w jeden wielki potok śmieci. Powódź powiewających szmat i folii odbiera urok resztkom krajobrazu. Patrząc wciąż na brzydkie rzeczy małe mamy szanse spojrzeć na świat i ludzi z przyjaźnią. Warto więc o przestrzeń wolną od reklam powalczyć.

Najlepiej zaczynać od własnego podwórka, więc w imieniu Stowarzyszenie Pomysł na Józefosław zachęcam do aktywności w Józefosławiu. Może najskuteczniej by było dzwonić pod numer podany na obszarpanym banerze z obietnicą, że po takiej reklamie, w takim miejscu, noga nasza w przybytku reklamodawcy nie postanie? Na pewno warto siebie samego i innych uwrażliwiać. Mówmy o tym, wskazujmy miejsca, gdzie bannery i ogłoszenia szpecą i szkodzą (krajobrazowi i naszemu samopoczuciu). Nie traktujmy tego tematu jako nieistotny dla praktycznego życia. Próbujmy brać odpowiedzialność za to, co dzieje się na naszym ogrodzeniu i poza nim. Jeśli macie Państwo jakieś pomysły na konkretne działania – zapraszamy do kontaktu.

Prosimy pisać na stowarzyszenie@pomyslnajozefoslaw.pl.

W Józefosławiu właściciele marketu przy ul. Julianowskiej postanowili dopasować go do okolicznych osiedli, zmiana jest imponująca.

Dla porównania wklejamy zdjęcie marketu w Piasecznie, widać różnicę prawda?

Anna Czerwieniec, Prezes, Stowarzyszenie PnJ

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *