Druga edycja Budżetu Obywatelskiego

1 marca wystartuje druga edycja Budżetu Obywatelskiego w Piasecznie. W tym roku, podobnie jak w roku ubiegłym, mieszkańcy Piaseczna zdecydują bezpośrednio, na jakie pomysły przeznaczona zostanie kwota 1,4 mln zł z gminnego budżetu. Każdy mieszkaniec ma możliwość zgłoszenia swojej propozycji zmian w Piasecznie.

Zmiany w tegorocznej edycji

Druga edycja Budżetu Obywatelskiego w Piasecznie niesie za sobą kilka zmian w porównaniu z ubiegłoroczną edycją. Wśród najważniejszych należy wyróżnić trzy poniższe.

Po pierwsze, w procesie Budżetu Obywatelskiego w tym roku udział wezmą osoby małoletnie, od 16 roku życia (do 1 czerwca uczestnik musi mieć ukończone 16 lat). Gmina Piaseczno podkreśla w ten sposób swoje otwarcie na pomysły również młodych osób, które już w nastoletnim wieku mogą wpływać na zmiany dotyczące swojej okolicy. Każdego mieszkańca miasta Piaseczna, który będzie miał w dniu 1 czerwca ukończone 16 lat, zachęcamy do wzięcia udziału w zgłaszaniu projektów oraz
w głosowaniu.

Po drugie, w tym roku zastosowana zostanie przyspieszona procedura Budżetu Obywatelskiego. Zgłaszanie pomysłów odbywać się będzie w dniach 1-30 marca br. Głosowanie przeprowadzone zostanie w czerwcu. Do wakacji zostaną poznane projekty wybrane przez mieszkańców do realizacji w roku 2019. W ten sposób uniknie się nałożenia kampanii informacyjnej Budżetu Obywatelskiego z kampanią wyborczą oraz kampanią informacyjną wynikającą z ewentualnej organizacji referendum konstytucyjnego przez Prezydenta RP.

Po trzecie, zmieniony zostanie system głosowania na system umożliwiający głosowanie na dowolną liczbę projektów, aż do wyczerpania całej puli w danej kategorii. Takie rozwiązanie doprowadzi do kierowania się przez głosujących rzeczywistą potrzebą realizacji projektów, a nie ich ceną, co wyrówna szanse na zwycięstwo zarówno małych, jak i dużych projektów.

Co się nie zmieni

Budżet Obywatelski to proces, w którym to mieszkańcy decydują o realizacji projektów. Podobnie jak w poprzedniej edycji mieszkańcy mają około miesiąca na zgłoszenie swoich propozycji, zarówno przez Internet, jak i za pomocą kart papierowych. Tak jak rok temu Urząd Miasta i Gminy Piaseczno pozostanie w kontakcie z pomysłodawcami projektów. W razie wykrycia drobnych błędów i nieprawidłowości urzędnicy zaproponują zmianę tak, aby projekt (w miarę możliwości) mógł być dopuszczony do głosowania. Wartość jednego projektu zgłoszonego w ramach Budżetu Obywatelskiego nie może przekroczyć 100 tys. zł. Podobnie jak w pierwszej edycji propozycje może zgłaszać każda osoba, bez względu na miejsce zamieszkania. Z kolei w głosowaniu wezmą udział jedynie mieszkańcy miasta Piaseczna. Głosować będzie można zarówno przez Internet, jak i za pomocą kart papierowych
w wyznaczonych miejscach.

 Realizacja

Obecnie trwa realizacja projektów Budżetu Obywatelskiego wybranych w roku 2017. Już w marcu zostaną zaprezentowane pierwsze informacje o stanie realizacji wybranych projektów. Z kolei projekty, które mieszkańcy Piaseczna wybiorą w roku bieżącym, zostaną zrealizowane w roku 2019.

Harmonogram

  1. Zgłaszanie pomysłów – od 1 do 30 marca 2018 roku.
  2. Weryfikacja pomysłów przez urzędników – od 1 do 30 kwietnia 2018 roku.
  3. Głosowanie – od 1 do 15 czerwca 2018 roku.
  4. Realizacja zwycięskich pomysłów – w 2019 roku.

Serdecznie zachęcamy wszystkich mieszkańców Piaseczna do aktywnego uczestnictwa
w Budżecie Obywatelskim. Szansa na zgłoszenie swojego pomysłu już od 1 marca!

Informacje o ubiegłorocznej edycji znajdują się na stronie bo.piaseczno.eu. Pod tym adresem od marca znajdą Państwo internetowy formularz do zgłaszania projektów.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *