W KOLORZE PURPURY – UCIECZKA Z WIĘZIENIA

Wiele osób, z którymi rozmawiam o codziennych posiłkach, ubolewa, że praca i codzienne obowiązki pochłaniają tyle energii i czasu, że po prostu nie mają siły myśleć o tym, co przygotować do jedzenia. Mają pustkę w głowie, a niektórzy nawet ataki paniki. Większość przyznaje, że często w związku z tym ląduje w więzieniu kanapek. Doskonale to rozumiem, bo gotowanie wymaga myślenia, planowania, czasu na zakupy oraz przygotowania.

Chcę Was jednak przekonać, że opłaca się np. 1 dzień w tygodniu, niech to będzie poniedziałek, poświęcić na PREP (preparations – przygotowania).

Najlepiej oczywiście ustalić, jaki będzie plan posiłków w danym tygodniu od poniedziałku do piątku. Pomocne w tym jest znalezienie 1 lub 2 bazowych składników, najlepiej warzywnych. Wokół nich zbudujecie potem warianty dań. W poniedziałek można kupić odpowiednią ilość produktów i częściowo przygotować potrawy.

Na przykład KALAFIOR, CZERWONA KAPUSTA i POMIDOREK CHERRY – pasują do pory roku i przedjesiennych apetytów – cieszą kolorami, stymulują przemianę materii, mają mnóstwo zalet prozdrowotnych, ale uwaga: kto ma problemy z tarczycą niech zachowa ostrożność.

Z kalafiora, który osiągalny jest w lokalnych warzywniakach w kolorach białym, żółtym i fioletowym, można przyrządzić sałatkę na ciepło, surowy „kuskus” i „steka”. Z czerwonej kapusty orientalną surówkę coleslaw, pieczone liście, kapustę duszoną. Pomidorki, jako kondyment doskonały, posłużą za wzmacniacz smaku, zamiast glutaminianu sodu, który spożywacie w nadmiarze w różnych gotowych produktach i daniach.

Do tak przygotowanych warzyw dodacie po prostu element białka – rybę, drób czy pyszne pulpeciki z mięsa jagnięcego lub wołowego, doprawione egzotycznie kurkumą i kminem rzymskim oraz chilli.

A oto przykładowe danie.

Stek z kalafiora fioletowego z liściem kapusty, pieczonym pomidorkiem i białą rybą

Najpierw zróbmy pieczone pomidorki.

Składniki:

  1. 500 g małych pomidorków
  2. sól, pieprz
  3. 2 łyżki cukru lub ksylitolu
  4. garść liści świeżego tymianku
  5. oliwa z oliwek

Wykonanie:

  1. Pomidorki przekroić wzdłuż na pół, ułożyć na blasze do pieczenia cięciem do góry.
  2. Posypać cukrem/ksylitolem, solą, pieprzem i tymiankiem, skropić oliwą.
  3. Piec w piekarniku z nawiewem w temp. 160°C przez ok. 40 minut, aż pomidorki będą w dużej mierze odwodnione, ale ciągle miękkie i soczyste ̶ tak nastąpi koncentracja smaku.
  4. Ciepłe pomidorki przełożyć razem z oliwą i tymiankiem z pieczenia do słoika, zalać oliwą i przechowywać w lodówce do 2 tygodni.

A teraz czas na resztę dania (4 porcje)

EK_150612__415 Pa'_small

Składniki:

  1. 1/2 kalafiora fioletowego lub białego
  2. 4 liście czerwonej kapusty, w całości
  3. 2 czerwone cebule
  4. 4 fioletowe ziemniaki lub 12 małych ziemniaczków
  5. sok z 1 cytryny
  6. kilka czarnych oliwek
  7. oliwa z oliwek
  8. 1 ząbek czosnku
  9. sól i czerwone chilli sproszkowane
  10. 200 g wędzonego halibuta (opcjonalnie)
  11. 4 filety białej ryby (dorsz, okoń, dorada)

Wykonanie

  1. Kalafior pokroić wzdłuż na plastry o grubości 2 cm.
  2. Liście kapusty zblanszować we wrzątku ok. 3 minuty.
  3. Cebulę pokroić wzdłuż na trójkąty, czosnek pokroić na cienkie paseczki.
  4. Fioletowe ziemniaki ugotować ze skórką, następnie obrać ze skórki.
  5. Liście kapusty, plastry kalafiora, oliwki, cebulę i czosnek umieścić na blasze do pieczenia. Posolić, dodać chilli, skropić oliwą i sokiem z cytryny ̶ piec w temp.180°C przez 15 minut, a następnie przez 20 minut w temp. 160°C. Pod koniec można dodać
  6. Lekko posolić filety z ryby, usmażyć na patelni na oliwie z oliwek ̶ po 2-3 minuty z każdej strony, pod koniec smażenia dodać wędzonego halibuta, skropić obficie sokiem z cytryny.
  7. Pieczone pomidorki wyjąć z lodówki i ogrzać do temperatury pokojowej.

Podanie

Na ogrzanym talerzu ułożyć po jednym upieczonym ,,steku” z kalafiora, skropić sokiem z cytryny, który wydobędzie jeszcze więcej pięknego, fioletoworóżowego koloru. Na kalafiorze ułożyć ziemniaczki, cebulę, oliwki i filet z ryby oraz halibuta. Obok ułożyć liść kapusty. Posypać całość pieczonymi pomidorkami.

Te same składniki, czyli kalafior, kapusta, cebula i czosnek, jeśli podzielisz kalafiora na małe różyczki oraz pokroisz na trójkąty kapustę i cebulę, można tak samo upiec, dodając inne przyprawy – np. kmin rzymski, kolendrę, curry, gorczycę czarną i czarnuszkę. Otrzymasz w ten sposób wspaniałą pieczoną sałatkę, którą możesz podać na ciepło lub zimno, do kolacji lub jako lunch z gęstym jogurtem i liśćmi świeżej kolendry czy pietruszki, z pieczonymi pomidorkami i kawałkiem indyka czy wędzonego na ciepło łososia. Kombinacje są nieskończone, a satysfakcja z tak kolorowego i pożywnego posiłku pewna.

Beata Szmydki

Chef, Coach i Food Designer

www.cookingcoach.pl

 Fot. Edward Kawecki

Stylizacja Potraw: Beata Szmydki

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *